lauantai 24. tammikuuta 2009

Ei kannata saada lapsia

Tästä mä olen mouhunnut ennenkin. Käykää vaikka katsomassa! Nyt valtiovarainministeriö ohjeistaa, ettei tutkimusmäärärahoja, jotka ovat siis ulkopuolista rahoitusta, saa enää käyttää välillisen työajan kuluihin. Välillistä työaikaa ovat äitiys-, sairaus- ja vuosilomat. Esimerkiksi mahdollisia äitiysloman tuomia kustannuksia on siis pystyttävä peittämään muista kuin tutkimusmäärärahoista. Asiasta kertoi tänään Turun Sanomat.

Hyvät ystävät. Pohditaan ihan hetki, mihin tämä johtaa. Pahimmassa tapauksessa naisten ikä (mitä nuorempi, sitä varmemmin tulevaisuudessa on perheenlisäystä tiedossa), perhemuoto (jos avo- tai avioliitossa ilman lapsia, on todennäköistä, että lapsia hankitaan) tai pelkkä sukupuoli (naiset synnyttävät...you know) saattaa vaikuttaa siihen, ketkä tulevaisuudessa täyttävät määräaikaiset tutkijapaikat. Tutkijan työ on valtaosin jo tällä hetkellä pätkätyöläisenä olemista ja jatkuvaa palkkavirtojen yhteensovittamista, joten naistutkijoille tämä uutinen on jälleen yksi työllistymistä hankaloittava aspekti.

Ikäväähän tässä on se, että hyvin harva meistä itse valitsee sukupuolensa, jolloin siitä kärsiminen nykyistäkin enemmän on hyvin epäreilua. Puhumattakaan siitä, että poliittisestihan tämä ohjeistus sotii kaikkia tasa-arvovaatimuksia vastaan. Onkin mielestäni ihmeellistä, ettei ministeri Stefan Wallin - jonka salkkuun tasa-arvoasiat siis kuuluvat - ole jyrähtänyt asiasta vielä mitään. (Ehkä Kokoomusnuoret voisivat vaihteeksi tarttua tällaiseen "pehmeämpään" aiheeseen ainaisen pommitusten ja diktaattorien kritisoimisen sijasta?)

Toki tämä on hyvä uutinen Nina Mikkoselle, joka viikonlopun iltapäivälehdissä mouhuaa edelleen siitä, miten hyvä äiti ei mene töihin. Se on hänen mielestään itsekästä toimintaa. Niin, rahan tienaaminen lasten vaatteisiin ja ruokaan on itsekästä - tämän ymmärtänee älykkäämpi ihminen (?) Ihan hyvä, että Ilta-Sanomat on sijoittanut Mikkosen rutinat viihdeosastolle, koska tuon ihmisen säälittävyyden päivittely on kyllä äärimmäisen viihdyttävää puuhaa.

Love, Sini

2 kommenttia:

Maria kirjoitti...

Naisvaltaisen alan työnantajana oon ihan älyttömän tuskastunut siihen, että jos joku mun työntekijöistäni tulee raskaaksi, MINÄ hankin sijaisen äitiysloman ajaksi, MINÄ kitkuttelen opettelevan sijaistajan kanssa pahimmillaan kolme vuotta, ja MINÄ tulen vapaa-ajaltani töihin kun se lapsi saa ekat korvatulehdukset. Sillä lapsella on kuitenkin isä jossain, joka -let´s face it- ei tee mitään. Okei, se pitää jonkun hikisen kolmen viikon isyysloman joskus "sopivana ajankohtana", mutta ei isän työnantaja juurikaan siinä paljon kärsi. Tää on musta niin suuri vääryys, että liityin (toivottavasti elämäni ainoaan) naisjärjestöön, Yrittäjänaisiin, joka ainoana aktiivisesti ajaa tämän epäkohdan poistamista. Jos muutosta ei tule, palkkaan vain salskeita miehiä jatkossa kassalle. Hmmm...

Sini kirjoitti...

Mä olen täsmälleen samaa mieltä. Mun mielestä vanhemmuuden kulut pitäisi jakaa molempien vanhempien kesken. Ei voi olla ainoastaan naisten tehtävä huolehtia siitä lapsesta syntymisen jälkeen. Kuitenkin tilanne, jossa yhdestä rahapotista ei saa maksaa äitiyslomia ollenkaan, johtaa vääjäämättä mun mielestä ongelmiin.

Tosin tässähän vois olla sulle hyvä bisnesidea. Palkkaisit pelkkiä miehiä, joilla olis pelkät esiliinat töissä päällä. Mä lupaan tulla toiselle puolelle keskustaa kauppaan ihan vaan sen takia ;)