maanantai 16. maaliskuuta 2009

Vanhempi kuin taivas?

Olin oikeastaan osannut jo odottaakin sitä hetkeä. Seinäjoella puolitoista viikkoa sitten kohtasin ensimmäisen nuoren, joka ei ollut maisemissa, kun Hanson teki läpimurtonsa MmmBop-biisillään. Tai no okei, olihan Juha ollut maisemissa; siinä vaiheessa, kun minä hellin valtavaa ihastustani Hansonin keskimmäistä veljestä kohtaan, Juha todennäköisesti sai uhmaikänsä ensimmäisiä itkupotkuraivareita 3-vuotiaana. Järkytyksestäni pääsin ohi varsin pian, enkä joutunut itkemään itseäni uneen seuraavana yönä. Mutta ensimmäisen kerran elämässäni minulle tuli aidosti vanha olo. Sellainen, mikä äidilläni on varmasti silloin, kun nauran hänen kampaukselleen ja olkatoppauksilleen 80-luvulla otetuissa kuvissa.

Olen täysin vakuuttunut, että tietyn iän jälkeen tapaamiemme ihmisten iällä ei ole enää väliä – siis siinä määrin, että mitään laittomuuksia ei ehdi tapahtumaan...tiedättehän. (Kyllä te tiedätte, likaiset ihmiset.) Samana viikonloppuna, kun Juha järkytti minua Seinäjoella, tapasin myös pitkästä aikaa cooleimman tyypin ikinä, joka sattuu olemaan pikkuveljeni ikäinen. Sunnuntai-iltana opettelin opastuksesta käyttämään last.fm-palvelua ja kuulin loistavasta bändistä Matilta, joka kirjoittaa keskiviikkona yhteiskuntaopin ylioppilaskirjoituksissa. (Lycka till!) Sellaista yhteyttä minulla ei ole edes sen pian 18-vuotiaan pikkuveljenikään kanssa. Koska hei. Se on mun pikkuveljeni. Puin sen pienenä tytöksi ja pakotin sen leikkimään poneilla. Vaikka on kyllä myönnettävä, että mun pikkuveljelläni on maailman parhaimmat läpät ja huumorintaju. Haluaisin uskoa, että coolilla, taivastakin vanhemmalla siskolla on ollut hullu vaikutus siinä suhteessa.

Love, Sini

p.s. Menen huomenna nielurisaleikkaukseen. Anne ihmetteli tänään puhelimessa, että: ”En tiennytkään, että ne tekevät nielurisaleikkauksia noin…no. Vanhoille ihmisille.” Oh how cool. Toivottavasti mä pääsen lasten osastolle TYKS:ssa. Olen varma, että lapsille on paremmat jäätelötkin tiedossa. Ja jos portsareiden mielestä mä näytän ihan 14-vuotiaalta, ehkä onnistun huijaamaan hoitajiakin?

Ei kommentteja: